Webbdesign - Vad innebär det?

Den digitala och tekniska utvecklingen har fullständigt exploderat de senaste åren och både företagare, organisationer och myndigheter är tvungna att lägga allt mer resurser på att synas. 

 


Från design till innehåll

Under årens lopp har vi sett en variation av rådande trender, det som hittills har varit mest i fokus har dock varit design och SEO. Självklart är färg, form och design viktiga ingredienser för en hemsida, men fokus bör vara på content - innehåll. Användarvänlighet och interaktion är också viktiga ingredienser, människor vill bli överraskade och stimulerade av företagens budskap.

Detta hänger förmodligen ihop med att vi spenderar mer tid framför skärmen än någonsin, inte minst mobiltelefonens. 2016 gick drygt 43 % av alla trafik via mobiltelefoner världen över. Därmed är det väldigt viktigt att skapa mobilanpassade hemsidor, det man kallar mobile first. Försök hitta en hemsideleverantör som redan har detta som prioritet.


Content is king

Så skulle man kunna sammanfatta det hela. Viktigt är i alla fall att allt innehåll hänger ihop: text, design, foto, grafisk profil, filmer. För att försäkra sig om att hemsidan innehåller alla dessa element kan man med fördel anlita en Content writer. 

Coola typsnitt som står ut i mängden - trenden går också mot personligare bilder, inte minst rörliga. Istället för att använda bilder från t e x Pixabay, är autentiska bilder från kontoret, möteslokalen, bygget, restaurangköket osv att föredra. Det är här VR-tekniken (Virtual Reality) kommer in. Med hjälp av den kan man skapa 3D-modeller av det man vill visa upp. Det går också att producera film, vilket har visat sig fånga läsarnas uppmärksamhet mer än vad stillbilder gör.



Outsourcing

Har du inte redan börjat se över hur företagets gamla modeller kan anpassas till den digitala värld vi lever i, bör du göra det omgående. Det finns inga kryphål eller genvägar. Hänger du inte med missar du med säkerhet även nya trender som lär komma. 

Vet du inte hur du ska gå tillväga finns det professionell hjälp att ta in. Det finns som tur är mängder av människor som arbetar med webbens olika delar dagligen och när det gäller webbdesign är all delar lika viktiga. 

Visst kan outsourcing hänga ihop med vissa omkostnader, men då bör du fundera över vad det skulle kunna kosta om du inte hänger med i utvecklingen. Ur det perspektivet bör du kanske se det som en investering istället för en kostnad.