Tankar kring webbdesign

11.12.2019

Under årens lopp har vi sett en variation av rådande trender när det gäller webbdesign. Mycket av det har handlat om själva designen och om SEO - sökmotoroptimering. Självklart är både färg, form och design viktiga ingredienser för att skapa en snygg hemsida, men fokus bör ändå vara på själva innehållet.


Från design till content

Användarvänlighet och interaktion är två andra viktiga ingredienser när vi pratar hemsida. Besökaren vill bli överraskad och stimulerad av företagets budskap och hemsidans innehåll.

Den ständiga jakten på stimulans hänger ihop med att människan spenderar allt mer tid framför skärmen än någonsin. Det gäller i synnerhet mobiltelefonens skärm.

Mobile first

Siffror visar att drygt 43 % av all trafik går via mobiltelefoner världen över, en siffra som växer hela tiden. Det betyder att mobilanpassade websites, det som kallas Mobile first, bör prioriteras när du planerar för din hemsida.

Ordspråket "content is king" är något uttjatat vid det här laget. Dessutom är det falskt om du frågar mig. Ordspråket borde istället lyda "Good content is king".

Den röda tråden

Det viktigaste är att hela verksamhetens profil har en röd tråd. Det gäller allt från textinnehåll till företagets grafiska och sociala medier-profil, hemsidans design och så vidare.

Ett enkelt sätt att stå ut i mängden är att använda coola typsnitt, personliga bilder, rörlig media och välskrivna, relevanta blogginlägg.

Här är även Virtual Reality något att satsa på, inte minst för verksamheter som har produkter att visa upp. Med hjälp av VR-teknik går det att skapa 3D-modeller och filmer - något som garanterat fångar läsarens uppmärksamhet.