Ska du starta eget? 

02.12.2019

Grattis, vad spännande! Det är dags att undersöka marknaden och att syna konkurrensen i sömmarna. Läs vidare för fler tips!


Det här inlägget innehåller kommersiell länkar 

Syna konkurrenterna 

Börja med att göra en marknadsundersökning och tänk på att ju mer du satsar, desto större sannolikhet att resultatet blir säkert och rättvisande.

Syna dina konkurrenter genom att besöka deras webbplats, läs på om ledningen, titta på marknadsföringsstrategier, läs verksamhetsplanen osv. Leta efter eventuella luckor och försök leta efter produkter/tjänster som de saknar, men som du erbjuder. Det blir ditt främsta vapen.

Sök svar på följande frågor:

- Hur ser konkurrensen ut?

- Finns det tillräckligt med potentiella kunder?

- Finns det ett behov av dina produkter/tjänster?

Positionera dig och fortsätt bevaka

När du har koll på både konkurrenter och kunder är det dags för positionering. Det vanligaste är att erbjuda kunderna någonting extra, såsom rabatterat pris på en vara/tjänst, ett "2 för 1-erbjudande" eller någon form av bonussystem. Det viktigaste är att kunden förstår nyttan, det vill säga att kunden har något att vinna.

Fortsätt sedan att bevaka marknaden, men glöm aldrig bort att ta hand om befintliga kunder för att bevara en fin kontakt och professionell relation. 

Se över affärsplanen på nytt

Efter något år eller så är det dags att se över, och förmodligen finslipa, den ursprungliga affärsidén. Den kan komma att behöva en rejäl revidering, men den kan också hålla med endast lite finputsning.