Ökad närvaro på nätet

27.01.2021

Som företagare måste du synas för att dina kunder ska hitta dig. Men hur vilka kanaler är egentligen värda att satsa på?

Google My Business 

En av de kanaler jag kan rekommendera är Google My Business. Det är en kostnadsfri tjänst som tillhandahålls av Google, och som möjliggör för företag att ranka högre på Google. En korrekt ifylld företagsprofil på My Business kan också leda till fler konverteringar via Google Maps.

Google Maps och Brand Search 

Är du företagare och har din största målgrupp i närområdet är det extra viktigt att du lyfter fram tjänster och produkter lokalt. Du bör exempelvis ange företagets adress och telefonnummer, men även öppettider och sociala kanaler där kunderna kan hitta dig.

Säg att en kund söker efter en frisör, veterinär webbdesigner eller blomsterhandlare lokalt; då vill du att just ditt företag ska dyka upp i sökningen (om det nu är någon av dessa tjänster du erbjuder).

Personer som söker direktträffar på detta vis är generellt sett i behov av dina tjänster och produkter relativt omgående. Ett tydligt exempel på hur en "Google brand search" kan konvertera en vanlig sökning till en presumtiva affär.

Ett komplement till hemsidan

När du laddat ner Google My Business app ska du vara noga med att fylla i öppettider, adress, telefonnummer, hemsidans adress, foton, tjänstebeskrivningar med mera. Allt som Google frågar om när du är inne i appen, helt enkelt.

Du kan välja mellan olika teman (dock ett alltför begränsat urval om du frågar mig), ladda upp en bakgrundsbild samt en profilbild alternativt logotyp. Det här bör du göra då bilder sticker ut mer rent visuellt än enbart text.

Verifiering av kontot

För att dina kunder ska kunna lämna recensioner om ditt företag måste du verifiera att du äger företaget/profilen på Google My Business. Detta går att göra på lite olika sätt, men det vanligaste är att du får ett vykort med en personlig kod per post inom 1-2 veckor.

Logga in på ditt My Business-konto, fyll i koden och vips - du har ökat företagets synlighet på nätet. Via en kanal med stor genomslagskraft om man ska tro statistiken. Kunderna ser företagets kontaktuppgifter, eventuella erbjudanden (som enbart kan skapas med ett verifierat konto), öppettider, tjänstebeskrivningar etcetera.

Även recensioner och omdömen syns tydligt i form av stjärnor (1-5). Dessa har en har en bevisat stor påverkan för hur många reella konverteringar ditt företag faktiskt får. Statistik du självklart kan och bör ta del av!


Öppna ett konto

(Har du redan ett konto, börja på steg 2)

1. Skaffa ett Gmail-konto och logga in på Google My Business 

2. Fyll i företagets namn

Kommer ditt företag inte upp i listan? Skapa ett företagskonto.

3. Fyll i kontaktuppgifter, öppettider, särskilda öppettider etc.

Har du en fysisk butik, verkstad el. likn. bör du markera platsen på Google Maps via funktionen "Ange företagets adress". Saknas fysisk plats väljer du istället "Jag levererar varor och tjänster till mina kunder".

4. Välj företagskategori

Välj den kategori som passar in på ditt företag, välj sedan verifieringsmetod och kontrollera dina uppgifter. Klickar på "Post" och fyll i namn på personen som ska ta emot vykortet som skickas från Google. Slutför verifieringen när du fått vykortet med din specifika verifieringskod (kommer inom 1-2 veckor).

5. Optimera My Business-kontot

Fyll i en intresseväckande företagsbeskrivning, skapa specifika erbjudanden eller en tidsbegränsad kampanj. Addera logotyp och en för företaget relevant bakgrundsbild samt profilbild. Be om kundrecensioner och kontrollera befintliga (som bör besvaras i den mån du har tid). 


Kontakta mig om om du behöver hjälp med att nå ut eller om du behöver texter till hemsida, blogg, sociala medier etc. 

petra@prtextochbild.se

Läs mer om de tjänster jag erbjuder


© 2020 Petra Roman, PR Text&Bild