Öka din närvaro på nätet

27.01.2021

Som företagare måste du synas för att kunderna ska hitta dig. Men vad finns det för kanaler och vilka är värda att satsa lite extra på? 

Låt oss ta en närmare titt på Google My Business. 

My Business är en kostnadsfri tjänst som tillhandahålls av Google. 

My Business möjliggör för företag att ranka högre på Google och kan leda till fler konverteringar via bland annat Google Maps.

Skaffa Google My Business

- Ladda ner appen och fyll i adress, telefonnummer, hemsidans adress, öppettider och beskrivning av de tjänster/produkter du erbjuder

- Välj det tema som passar bäst, ladda upp en bakgrundsbild samt en profilbild/logotyp

Verifiera ditt konto

För att dina kunder ska kunna lämna recensioner om ditt företag måste du verifiera att du äger företaget/profilen på Google My Business. Detta går att göra på lite olika sätt, men det vanligaste är att du får ett vykort med en personlig kod per post inom 1-2 veckor.

Google Maps och Brand Search 


Är du egenföretagare med störst målgrupp i närområdet? Då är det extra viktigt att du lyfter fram tjänster och produkter lokalt! 


- Personer som söker direktträffar lokalt är ofta i behov av dina tjänster och produkter relativt omgående; ett tydligt exempel på hur "Google brand search" kan konvertera en vanlig sökning till en presumtiv affär.

- Recensioner och omdömen syns i form av stjärnor på en skala från 1 - 5. De har bevisat stor påverkan för hur många reella konverteringar ditt företag faktiskt får.