Mobile first

18.10.2020

Att webbdesign är trendkänsligt kan vi nog slå fast här och nu. Under årens lopp har det handlat om allt från själva designen till SEO, VR, annorlunda typsnitt och personliga foton. 

Siffror visar att drygt 43% av all trafik går via mobiltelefoner världen över. Den siffran växer hela tiden! Det betyder att begreppet "mobile first" måste prioriteras när du bygger upp en hemsida. 

Budskap och innehåll 

Ett enkelt sätt att stå ut i mängden är att använda unika typsnitt, personliga bilder, rörlig media och välformulerade texter. Här är VR (Virtual Reality) ett oslagbart verktyg för verksamheter som har produkter att visa upp. 
Två mycket viktiga ingredienser när vi pratar hemsida. Besökaren vill bli överraskad och stimulerad, både av budskapet och innehållet.
Människor spenderar allt mer tid framför skärmen, i synnerhet mobiltelefonens. Därför måste en hemsida först och främst mobilanpassas, för det är där surfandet sker mest. 

Den röda tråden 

Ytterligare en viktig aspekt är att tänka igenom verksamhetens profil. Den behöver en tydlig röd tråd i sin grafiska och sociala profil (typsnitt, logotyp, färgval, bilder etc). 

 Alla dessa delar kan tyckas lika viktiga för att en hemsida ska fungera och se snygg ut. Jag hävdar ändå att fokus bör ligga på själva innehållet. Att man bör tänka lika delar design och content.

© 2020 PR Text&Bild