Minimera riskerna för uteblivna besökare 

25.05.2021

Står inför valet av att byta hemsida helt, eller att bearbeta en redan befintlig sajt? Då finns det en del saker du bör känna till, och åtgärder att vidta, för att minimera riskerna för uteblivna besökare. 

Sökmotorerna ser sidan som helt ny, oavsett

I samband med att du byter CMS eller ändrar designen på en redan befintlig sajt är det vanligt att sidan tappar trafik från sökmotorer som Google. Du bör därför tänka extra mycket på sökoptimering, i syfte att säkerställa att resultatet inte blir alltför negativt. 

Då sökmotorerna tolkar webbplatsen som ny tar det tid för en ny hemsida att bli optimalt sökbar. Detta gäller även vid bearbetning av en befintlig hemsida eftersom även denna tolkas som en ny sida. 

Steg för att minimera riskerna för uteblivna besök

För att minimera risken för alltför många uteblivna besökare behöver du göra en bedömning vad exakt som behöver förbättras när det gäller content, användarvänlighet och teknik.

Sätt ihop en kravspecifikation

Du bör också sätta samman någon form av kravspecifikation och titta på sidan "ur ett sökmotorperspektiv", vilket innebär att du bör fråga dig vad som funkar bra/mindre bra.

Analys inför lanseringen

När det väl är dags att lansera webbplatsen bör du göra en sista analys utifrån ovanstående kravspecifikation. I samband med detta kan det även vara läge att upprätta ett åtgärdsprogram.

Kartlägg händelserna på sidan

Omkring en månad efter det att sajten har legat uppe bör det finns tillräckligt med lagrad data för att kartlägga händelser samt dra slutsatser utifrån dessa. I detta skede är det läge att antingen fylla på åtgärdsprogrammet eller skapa ett från scratch.