Minimera risken för uteblivna besökare 

25.05.2021

Står inför valet av att byta hemsida eller bearbeta din redan befintliga?

Sökmotorerna ser sidan som ny

I samband med att du byter CMS eller ändrar designen på en redan befintlig sajt är det vanligt att sidan tappar trafik från sökmotorer som Google.
 
Sökmotorerna tolkar webbplatsen som ny, vilket gör att det kan ta lång tid för en ny hemsida att bli optimalt sökbar. Det gäller även vid bearbetning av en befintlig hemsida då även denna tolkas som en ny sida.  


Behåll dina besökare

För att minimera risken med uteblivna besök bör du göra regelbundna och nogranna analyser av användarnas beteende för att identifiera sajtens förbättringsområden med fokus på användarvänlighet, teknik och content.

Börja med att sätta ihop en kravspecifikation utifrån ett sökmotorperspektiv. När det är dags att lansera webbplatsen bör du göra en sista analys, för att sedan forsätt kartläggningen efter en månad eller två. Efter den tiden bör du ha tillräckligt med insamlad data för att kunna vidta nödvändiga åtgärder.