Hur ofta öppnas dina nyhetsbrev?
Det finns statistik som visar att endast 1 av 5 nyhetsbrev som skickas via e-post öppnas. Bland de kategorier som läses mest frekvent sticker "Hobby" ut lite extra.
Distribution och målgrupp
Oftast är det medlemmar i en klubb, förening eller organisation som är mottagare, men det kan även vara kollegor inom samma bransch eller kunder som är intresserade av det man säljer/erbjuder. Det viktigaste är att göra en ordentlig målgruppsanalys och att vara klar över målet med nyhetsbrevet.
Nyhetsbrevet kan skickas via e-post, vilket är det är vanligaste, alternativt inkluderas i en medlemstidning eller på en hemsida.
Så länge brevet innehåller relevant och gärna användbar information kan det tjäna som ett snabbt och effektivt sätt att dela med sig av senaste nytt. Det kan kan handla om ett specifikt ämne, en särskild händelse, ett evenemang eller liknande.
Syfte och utformning
Utformningen är viktig och det finns ett antal företag som erbjuder färdiga mallar (Rule, Canva, Paloma, Microsoft). Nyhetsbrevet bör innehålla en länk för avregistrering samt kontaktuppgifter till avsändaren. Olika typer av erbjudanden och rabattkoder är vanligtvis uppskattade inslag.
Mallen ska vara lätt att följa och brevet ska gå att skicka och följa upp på ett snabbt och smidigt sätt. Helst ska det gå att segmentera och kategorisera så att du enkelt kan målgruppsanpassa breven.
Innehåll
... föra statistik över antalet nyhetsbrev som aldrig öppnas
... kolla om det finns perioder då prenumerationer ofta sägs upp
... notera vilka ämnen som väcker mest intresse
... aktivera mottagaren genom att skicka en länk för godkännande
... inkludera länk för avregistrering varje gång
© Petra Roman,
frilansskribent
För kontakt:
petra@prtextochbild.se